Joga dla początkujących – jak zacząć?

Każda osoba rozpoczynająca swoją przygodę z jogą ma pełno obaw i pytań. Postaram się odpowiedzieć na te pojawiające się najczęściej.

 

Zacznijmy od przeciwwskazań:

Bywają schorzenia, przy których należy zachować szczególną ostrożność  i przed wejściem matę, skonsultować się ze swoim lekarzem, który nas zna. W zasadzie jogę może uprawiać każdy. Niektóre schorzenia czy dolegliwości mogą wymagać zmodyfikowania zestawu i sposobu wykonywania ćwiczeń, czy wręcz specjalistycznego ich doboru. Również chwilowe niedomagania, takie jak ból głowy, osłabienie czy gorączka, należy zgłosić prowadzącemu. Menstruacja. Każda kobieta jest inna i nie ma jednej uniwersalnej rady dla wszystkich. Kobietom, które w tym czasie cierpią na  silne bóle w podbrzuszu, zawrotami głowy i innymi dolegliwościami zalecałabym zostać w domu i odpocząć. Kanapa, kocyk, kubek ulubionej herbaty, ewentualnie delikatne rozciąganie dołu brzucha i relaksacja. Potraktować ten czas, aby na chwilę zatrzymać się, zajrzeć w głąb siebie i zwyczajnie potraktować się „z czułością „i na pewno nie traktować tego jako lenistwo! To właśnie w takich chwilach zaczyna się praca nad i ze sobą.

 

Mnie osobiście menstruacja nie przeszkadza w praktyce (nie wykonuję wtedy pozycji odwróconych, ale też zawsze przebiegała u mnie bezproblemowo. Tak więc wszystko zależy od tego jak się czujesz w ten dzień. Przy menstruacji zaleca się łagodniejszą i tonizującą praktykę, nie zaleca się wykonywać pozycji odwróconych. Co prawda nie ma na ten temat badań naukowych, ale tak na logikę biorąc, w czasie menstruacji ciało kobiety oczyszcza się na zasadzie grawitacji. Pozycje odwrócone mogą zakłócić ten proces. Mnie osobiście tyle w tym temacie wystarczy, by nie wykonywać tych pozycji w czasie tych dni. Oczywiście nie masz zakazu praktykowania w czasie menstruacji, polecam jednak łagodniejszą praktykę.

 

Kolejny aspekt, do praktyki jogi najlepiej przystępować 3-4 godz. po dużym posiłku, 1-5 do 2 godz. po małym. A dlaczego? Najlepiej to odczujesz przy pozycjach odwróconych i skrętnych, gdy treść pokarmowa potrafi się cofnąć. Dla Twojego komfortu najlepiej zachować ten czas po posiłku.

 

Pewna grupa schorzeń, takich jak jaskra, skoki ciśnienia, zaawansowana osteoporoza, wstawiona endoproteza stawu biodrowego, problemy z błędnikiem, ciąża czy upośledzenie fizyczne, to trzeba skonsultować z lekarzem. Ze wszystkimi tymi przypadkami miałam okazję praktykować jogę, a więc nie są to okoliczności wykluczające.

 

W praktyce jogi, jak i w każdym aspekcie naszego życia, warto kierować się drogą środka. Na początku Twojej praktyki nie wstydź się prosić o radę nauczyciela. Po pewnym czasie poznasz swój organizm lepiej i sam/sama będziesz wiedzieć co dla Ciebie najlepsze!

 

Bardzo ważne! Znajdź odpowiedniego nauczyciela. Miej świadomość, że możesz trafić na prowadzącego bez wyobraźni i bez znajomości metodyki prowadzenia ćwiczeń . Ktoś, kto uprawia jogę 10 lat nie czyni z niego nauczyciela!

 

Odwiedź kilka szkół jogi, poczuj co podpowiada Ci intuicja. Na zajęciach powinnaś czuć się zaopiekowana i bezpieczna od początku do końca. Nie sztuką jest iść na przypadkowe zajęcia i nabawić się kontuzji, a nawet utraty zdrowia.

 

Nieustanny wzrost popularności jogi powoduje, że coraz częściej uczy się jej i ćwiczy – niewłaściwie… Niedoświadczeni i nadgorliwi nauczyciele, mogą skutecznie przeszkodzić Ci w czerpaniu korzyści z praktyki, a nawet wywołać urazy i pogłębić problemy, które chcesz rozwiązać ćwiczeniami.

 

Mimo że joga pozostaje jedną z najbezpieczniejszych form aktywności, którą można ćwiczyć niezależnie od wieku i kondycji, zachęcam do dokładnego zbadania tematu, czy osoba prowadząca zajęcia ma odpowiednie kwalifikacje, czy zajęcia są segregowane pod względem stopnia zaawansowania osób ćwiczących.

 

Pamiętaj ! Ty sam/sama musisz zadbać o swoje bezpieczeństwo! Jeśli zaczynasz dopiero swoją przygodę z jogą, masz wiele wątpliwości jak każdy z nas na początku. Doświadczony nauczyciel pomoże Ci wejść na tę ścieżkę i poprowadzi Cię, abyś czuł/czuła się komfortowo i bezpiecznie. Nikt nie powinien Cię zmuszać do przyjmowania pozycji, w których odczuwasz ból! Nie obawiaj się odmówić wykonania ćwiczenia. Pamiętaj o zachowaniu zdrowego rozsądku! Rzucanie się na nową dla Ciebie aktywność, 5x w tygodniu, może przynieść więcej szkód niż pożytku.

 

Zdrowy rozsądek to najlepszy doradca. Kieruj się nim i ćwicz przede wszystkim regularnie, a szybko zauważysz korzyści. Dzięki jodze nauczysz się z uwagą obserwować swoje ciało, poznasz jego mocne i słabe strony.

 

 Joga daje wiele korzyści, jednak najwięcej w perspektywie długofalowej.

.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.